| 39r | Gottes gnad zuvoran, Erwurdig, günstig, liebe hern vnnd brieder.
Wir haben abermals euwer schrifft, des datum denn 17 Martii ausweyst, empfangen.1 Vnnd zwejfelt vnß gar nitt, das ihr ein freuntlich
Christenlich gemiet gegen vnß tragen, bittenn auch gantz dienstlich, wöllen von vnß nitt anderst gedenckenn,
dan das wir gegen euch ein recht briederlich hertz habenn. Vnnd begern durch gottes gnadt vnnd hilff neben
vnnd mitt euch, die recht christlich leer des hajligen Euangelions in aller einigkajt biß in vnser gruben
hinein, so vil an vnß ist, zupredigen vnnd zufurdern. Das wir aber in vnser nechsten kurtzen antwurt2 den spruch auß dem
55. ps.3
eingezogen, ist warlich nitt diser majnung geschehen, das wir euch fur Judas hielten, das verbiet vnß Gott,
ihr seindt vnß zu lieb, so haben ihr es auch weder vnder vnß noch vnder die kirchen verdient. Sonder wir haben alein solchen spruch dahin entlehnet, das vnß dannocht von euch, die wir zu vnsern bestenn freunden zelen, etwas frembdt genomenn, das wir alß Neutralisten, Cothurnisten4 vnnd Servi hominum5, wie euwer wort meehr lauten, von euch solten verdacht werden, dan was wir im preuschischen handel6 zwajmal geschriben7, das haben wir auß ganzem fridliebenden gemiet gethon, haben auch der maßen christenlich mittel furgeschlagenn, wie die schrifften auswejsen, das billich die parteyen, so sy nitt mitt bitterkajt auff einander ergrimmet, darauß vrsach genomen haben solten sich zuveraynigenn. So wir nur zusechen, so helt sich
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die ein partej gegen vnß wie Canis Aesopicus8, Vnnd schrejbt Rector et senatus Academiae Regiomontanae an vnß so ein vnfreuntlichen
brieff9, das si vnß darin alß
desertores piae doctrinae et abnegatores Euangelii schelten dörffen. Darauff kompt bald auch euwer schrifft,
darin wir hören mussen, alß weren wir Neutralisten, Cothurnisten et servi hominum, vnnd darneben Ich,
Brentius, sonderlich alß ein vastator omnium ecclesiarum pruthenicarum, ia, es werden mir gar nach alle tag
vnnd auß allen winckeln so heslich brieff in diser sach zugeschriben, das ich mich vil bessers zu meniglichen
versechen hette, habe es auch verhoff, besser vmb die kirchen Christi verdienet. Darum, lieben herrn vnnd
brieder, hette ich mich eben alß wol, wie ihr schrejben, ehe des himels falß versehen, dan das mir auff mein
vnnd mejner collegarum gantz wolmajnendt schrejben so böse vnfreintliche verdacht solten auffgetrochen10 werden. Gott, vnserm
barmhertzigen vatter, seje lob, ich wajß mich in diser sach so vnschüldig, das ich mitt frölicher conscienz
vnnd hertzen das liedlein mitt Dauid singen kan: Si
feci istud, Si est iniquitas in manibus meis etc.11
Wye aber vnsere schrifften gedeutet werden, haben wir zimlich wissen, vnnd das preuschisch ausschrejben12, ehe ihr vnß ein exemplar zugeschickt, empfangen vnnd
gelesen. Yedoch were vnsers bedenckens die sach nitt so arg, wan Morlinus13 vnnd sein anhang sich gegenn vnsern scriptis mitt der that erzejgte, wje sy sich etlich
mal in schrifften gegen dem hertzogenn in
Preussen14 vernemen
haben lassenn. Were | 40r | auch gut, wir gelaubten nit dem geschrej einer partej alein, sonder horeten
zugleich vnnd gnugsam beyde partej: Iliacos intra muros peccatur et extra
15.
Dem sye nu wje es wölle, wir haben, wye ihr wissen, vnser Declaration vnnd Confession16 gestellt, die bajde last im Dominus Philippus17 gefallen, ist damitt zufriden. Verhoffen wir, ihr sollen auch damitt
zufriden sein, wollen es bej dem selben zu disem mal beruwen lassen. Es möchte vileicht Gott gebenn, das vnser
etlich in kürtz bej euch erscheinen wurden, da verhoffen wir, es solle durch gottes gnadt der paroxismus zu
guter ruw geraten. Es ist auch vnser declaration vnnd confession dem herzogen in Preussen zugeschickt worden,
der wurt sich woll darauß zuberichten haben, wje vnsere scripta sollen verstanden werden. Vnnd diewejl ihr an
vnser Declaration des wörtlin Gerechtmachen
halben noch etwas mangel haben, befrembdt vnß nitt
wenig, warum ihr die, vnnd darzu on vnser vorwissen vnnd vergunden, in den truck gegeben, vnnd do ihr sj ye
wolten trucken lassen, warum die Confession nitt auch seje darzu getruckt worden? Da wir
aber des Osiandri18 widersacher gedencken, ist gar nitt auff euch oder
andere gemaint, dan wir nitt wissen, was sj sonst geschriben, sonder alein auff die in Preysen, so den hadder
mitt dem Osiander angefangen vnnd dero schrifften vnß zum thajl zukommen. Vnnd mögen wol leyden, nach den
sprichen Dauids vnnd Salomonis, das vnß gute freundt
straffen19, ia, wa wir vnrecht thun, wye wir dan
layder vnß fur sunder erkennen. Aber da wir in diser preusischen sach, darin wir vnß
| 40v | kains vnrechtens bewust vnnd ein gut christlich gewissen haben, ia, so je etwas mangels daran
were, wir alein der gelindikayt beschuldiget werden mochten, da andern vehementia ihres ingenii geliebt,
sollen geschendt, geschmecht, als desertores a pia doctrina, desertores Christi, vastatores Ecclesiarum,
Neutralisten, Cothurnisten, servi hominum, bejd von freunden vnnd feinden ausgeruefft werden, das haysen nitt
freuntliche straff, möchten solcher freundt wol entraten. Verhoffen auch, wan wir schon kein andere
Declaration vnnd Confession gestelt hetten, die bejde scripta solten vnß bej vnpartejschen leuten vnnd bej den
posteris gnugsam des heslichen bezugs entschuldiget haben. Hiemitt Gott befolhen, der wölle vnß in gutem
christlichen friden bewaren, Amen. Datum Tubingae, den 23. Aprilis anno 1553.
Joannes Brentius
Jacobus Beurlin D.
Martinus Frechtus L.
M. Caspar Gretter
Joannes Isenmannus.
(Adressierung:) | 41v | Den Erwürdigen hochgelerten D. Jo. Ambsdorffer, D. Iusto Menio vnnd D. Erhardo Schnepfio, vnsern lieben hern vnnd guten freundenn.
(Zeitgenössische Notiz:) aD. Jacobus Beurlin, D. Johannes Brentius et caeteri collegae antworten vf der Theologen schreiben vnnd entschuldigen sich angezogenes verdachts halbenn, darkegen sie Ire Confession vnnd declaration zusammen getragenn, Vnnd beschweren sich, das die declaration alleine vnnd nicht zu gleich auch die Confession in diesen landen getruckt wordenn.a