Johannes Brenz, Jakob Beurlin, Martin Frecht, Kaspar Gräter und Johannes Isenmann an Nikolaus von Amsdorf, Erhard Schnepf und Justus Menius

Brenz u.~a. an Amsdorf u. a.

[annotieren]
SucheNavigation einblenden

| 39r | Gottes gnad zuvoran, Erwurdig, günstig, liebe hern vnnd brieder.

Wir haben abermals euwer schrifft, des datum denn 17 Martii ausweyst, empfangen.1 Vnnd zwejfelt vnß gar nitt, das ihr ein freuntlich Christenlich gemiet gegen vnß tragen, bittenn auch gantz dienstlich, wöllen von vnß nitt anderst gedenckenn, dan das wir gegen euch ein recht briederlich hertz habenn. Vnnd begern durch gottes gnadt vnnd hilff neben vnnd mitt euch, die recht christlich leer des hajligen Euangelions in aller einigkajt biß in vnser gruben hinein, so vil an vnß ist, zupredigen vnnd zufurdern. Das wir aber in vnser nechsten kurtzen antwurt2 den spruch auß dem 55. ps.3 eingezogen, ist warlich nitt diser majnung geschehen, das wir euch fur Judas hielten, das verbiet vnß Gott, ihr seindt vnß zu lieb, so haben ihr es auch weder vnder vnß noch vnder die kirchen verdient. Sonder wir haben alein solchen spruch dahin entlehnet, das vnß dannocht von euch, die wir zu vnsern bestenn freunden zelen, etwas frembdt genomenn, das wir alß Neutralisten, Cothurnisten4 vnnd Servi hominum5, wie euwer wort meehr lauten, von euch solten verdacht werden, dan was wir im preuschischen handel6 zwajmal geschriben7, das haben wir auß ganzem fridliebenden gemiet gethon, haben auch der maßen christenlich mittel furgeschlagenn, wie die schrifften auswejsen, das billich die parteyen, so sy nitt mitt bitterkajt auff einander ergrimmet, darauß vrsach genomen haben solten sich zuveraynigenn. So wir nur zusechen, so helt sich | 39v | die ein partej gegen vnß wie Canis Aesopicus8, Vnnd schrejbt Rector et senatus Academiae Regiomontanae an vnß so ein vnfreuntlichen brieff9, das si vnß darin alß desertores piae doctrinae et abnegatores Euangelii schelten dörffen. Darauff kompt bald auch euwer schrifft, darin wir hören mussen, alß weren wir Neutralisten, Cothurnisten et servi hominum, vnnd darneben Ich, Brentius, sonderlich alß ein vastator omnium ecclesiarum pruthenicarum, ia, es werden mir gar nach alle tag vnnd auß allen winckeln so heslich brieff in diser sach zugeschriben, das ich mich vil bessers zu meniglichen versechen hette, habe es auch verhoff, besser vmb die kirchen Christi verdienet. Darum, lieben herrn vnnd brieder, hette ich mich eben alß wol, wie ihr schrejben, ehe des himels falß versehen, dan das mir auff mein vnnd mejner collegarum gantz wolmajnendt schrejben so böse vnfreintliche verdacht solten auffgetrochen10 werden. Gott, vnserm barmhertzigen vatter, seje lob, ich wajß mich in diser sach so vnschüldig, das ich mitt frölicher conscienz vnnd hertzen das liedlein mitt Dauid singen kan: Si feci istud, Si est iniquitas in manibus meis etc.11 Wye aber vnsere schrifften gedeutet werden, haben wir zimlich wissen, vnnd das preuschisch ausschrejben12, ehe ihr vnß ein exemplar zugeschickt, empfangen vnnd gelesen. Yedoch were vnsers bedenckens die sach nitt so arg, wan Morlinus13 vnnd sein anhang sich gegenn vnsern scriptis mitt der that erzejgte, wje sy sich etlich mal in schrifften gegen dem hertzogenn in Preussen14 vernemen haben lassenn. Were | 40r | auch gut, wir gelaubten nit dem geschrej einer partej alein, sonder horeten zugleich vnnd gnugsam beyde partej: Iliacos intra muros peccatur et extra15.

Dem sye nu wje es wölle, wir haben, wye ihr wissen, vnser Declaration vnnd Confession16 gestellt, die bajde last im Dominus Philippus17 gefallen, ist damitt zufriden. Verhoffen wir, ihr sollen auch damitt zufriden sein, wollen es bej dem selben zu disem mal beruwen lassen. Es möchte vileicht Gott gebenn, das vnser etlich in kürtz bej euch erscheinen wurden, da verhoffen wir, es solle durch gottes gnadt der paroxismus zu guter ruw geraten. Es ist auch vnser declaration vnnd confession dem herzogen in Preussen zugeschickt worden, der wurt sich woll darauß zuberichten haben, wje vnsere scripta sollen verstanden werden. Vnnd diewejl ihr an vnser Declaration des wörtlin Gerechtmachen halben noch etwas mangel haben, befrembdt vnß nitt wenig, warum ihr die, vnnd darzu on vnser vorwissen vnnd vergunden, in den truck gegeben, vnnd do ihr sj ye wolten trucken lassen, warum die Confession nitt auch seje darzu getruckt worden? Da wir aber des Osiandri18 widersacher gedencken, ist gar nitt auff euch oder andere gemaint, dan wir nitt wissen, was sj sonst geschriben, sonder alein auff die in Preysen, so den hadder mitt dem Osiander angefangen vnnd dero schrifften vnß zum thajl zukommen. Vnnd mögen wol leyden, nach den sprichen Dauids vnnd Salomonis, das vnß gute freundt straffen19, ia, wa wir vnrecht thun, wye wir dan layder vnß fur sunder erkennen. Aber da wir in diser preusischen sach, darin wir vnß | 40v | kains vnrechtens bewust vnnd ein gut christlich gewissen haben, ia, so je etwas mangels daran were, wir alein der gelindikayt beschuldiget werden mochten, da andern vehementia ihres ingenii geliebt, sollen geschendt, geschmecht, als desertores a pia doctrina, desertores Christi, vastatores Ecclesiarum, Neutralisten, Cothurnisten, servi hominum, bejd von freunden vnnd feinden ausgeruefft werden, das haysen nitt freuntliche straff, möchten solcher freundt wol entraten. Verhoffen auch, wan wir schon kein andere Declaration vnnd Confession gestelt hetten, die bejde scripta solten vnß bej vnpartejschen leuten vnnd bej den posteris gnugsam des heslichen bezugs entschuldiget haben. Hiemitt Gott befolhen, der wölle vnß in gutem christlichen friden bewaren, Amen. Datum Tubingae, den 23. Aprilis anno 1553.

Joannes Brentius

Jacobus Beurlin D.

Martinus Frechtus L.

M. Caspar Gretter

Joannes Isenmannus.

(Adressierung:) | 41v | Den Erwürdigen hochgelerten D. Jo. Ambsdorffer, D. Iusto Menio vnnd D. Erhardo Schnepfio, vnsern lieben hern vnnd guten freundenn.

(Zeitgenössische Notiz:) aD. Jacobus Beurlin, D. Johannes Brentius et caeteri collegae antworten vf der Theologen schreiben vnnd entschuldigen sich angezogenes verdachts halbenn, darkegen sie Ire Confession vnnd declaration zusammen getragenn, Vnnd beschweren sich, das die declaration alleine vnnd nicht zu gleich auch die Confession in diesen landen getruckt wordenn.a


a–a Von anderer Hand.

1Der Brief liegt nicht vor.
2Das Schreiben ist nicht bekannt.
3Es ist unklar, welcher Vers gemeint ist.
4auf den hohen Schuhen (cothurni) der Schauspieler einhergehen, hochmütig, stolz sein, vgl. oben Brief-ID 15763, 19 sowie Brief-ID 18872, 42 und 19600, 11.
5Vgl. 1 Kor 7,23.
6Gemeint ist der Osiandrische Streit: Andreas Osiander, seit 1548 Pfarrer und Professor im preußischen Königsberg, vertrat ab 1550 theologische Vorstellungen vom Verständnis der Rechtfertigung, die von Gnesiolutheranern und Philippisten nicht geteilt wurden. Die württembergischen Theologen unter Führung von Johannes Brenz konnten Osianders Haltung jedoch etwas abgewinnen. Osianders Polemik, mit der er seine Haltung verfocht, verschärfte die Auseinandersetzung. Mit seinem Tod (1552) endeten die Streitigkeiten in Preußen jedoch nicht, erst in der zweiten Hälfte der 1550er Jahre flaute der Streit ab. Vgl. TRE 25, S. 507–515 (G. Seebaß).
7Die von Brenz im Namen der württembergischen Theologen verfasste Schrift Declaration vber Osiandris Disputation, war am 1. Juni 1552 vollendet und, versehen mit einem Begleitschreiben Herzog Christophs von Württemberg vom 12. Juni 1552, an Herzog Albrecht nach Königsberg gesandt worden (gedruckt 1553, VD16 B 7587). Die Verfasser ergriffen darin weder für Osiander noch für seine Gegner Partei, sondern formulierten einen Vermittlungsvorschlag. Vgl. Wichert, Correspondenz, S. 393; Stupperich, Osiander, S. 329.
8Aesops Fabel von dem Hund, der ein Stück Fleisch erbeutet hat und es wieder verliert, weil er seinem Spiegelbild, das er für einen Konkurrenten hält, in einen Bach nachspringt.
9Schreiben vom 8. November 1552, s. Brief-ID 15642.
10aufgedrungen, aufgenötigt. FWB 2, Sp. 370.
11Ps 7,4.
12Albrecht von Preußen, Ausschreiben, 1553 (VD16 P 4779).
13Joachim Mörlin (1514–1571).
14Herzog Albrecht von Preußen (1490–1568).
15Horaz, Epistulae 1,2,16.
16Brenz, Vonn der Rechtfertigung Confession, 1554 (VD16 B 7931).
17Philipp Melanchthon (1497–1560).
18Andreas Osiander (1496/98–1552).
19Ps 141,5; Spr 27,6.
»